Summa sidvisningar

2 september 2012

Sova

Om man älskar någon är det ju det bästa att få sova tillsammans? Ligga tätt intill. Andas i samma rytm. Som en scen ur en romantisk film eller serie.

Varför får då inte dagens barn sova tillsammans med sina föräldrar? Vi är deras största kärlek och deras trygga hamn i en ganska kaotisk värld. Varför får de inte sova med oss och känna närhet o trygghet när mörkret faller?

Jag undrar över detta då vår äldste, vår son, alltid från första andetag sovit gott endast då han sover med oss (mig). Vi har prövat de flesta sömnskolor, som har stupat efter några dagar. Han faller tillbaka i gamla spår. Och sover dåligt. Då han får sova med oss, mig, sover han. Då han har sina mardrömmar bredvid mig klarar han sig bättre ur dem. Han känner sig trygg.

De senaste kvällarna då han har lagt dig, lägger han sig tätt intill. Lägger huvudet på mitt bröst. Och somnar till mitt hjärtas slag. Han säger, just innan han somnar, mamma jag älskar dig. Det är det bästa plåstret efter en dag av kaos, glåpord och negativitet. Att då han lägger sig till ro vet jag att han ändå känner sig trygg med oss och älskar oss.

Varför skulle jag förunna honom det? Och varför anser sig många av, för oss okända människor, att det är något fel? För att barn ska sova i eget rum. Och mamma och pappa sover i eget sovrum.

Kan inte alla bara sova som de gör? Ni på ert sätt och vi på vårt? Hotar jag och min familj er på nåt sätt?

2 kommentarer:

  1. Det är bara i Finland de vuxna ska sova ihop medan barnen isoleras i egna rum. Hos oss har ungarna sovit i vår säng. Dottern har börjat tycka det är bekvämare i egen säng. Sonen kommer antagligen att sova med oss tills (om) han flyttar hemifrån.

    Vi har tagit ett aktivt beslut på att man alltid ska känna sig välkommen till mamma och pappas säng. Förstås är det bekvämt att ibland få sträcka ut sig och sova ifred. Då utan min älskade man nära, eller snarkandes, intill mig.

    Man sk göra som det känns bäst för den egna familjen och strunta i Kaksplus-artiklar som man om 10 år skrattar åt och tänker: tänk att man tyckte så där för 10 år sen...

    SvaraRadera
  2. Det är tyvärr inte bara i Finland det här hörs...men det viktigaste är ju trots allt att alla sover. Och det gör man om man är trygg!
    Så låt ungen sova där han sover bäst, och strunta i vad andra tycker!
    Det är du som känner ditt barn bäst...
    Och faktum är, att många av dagens ungar är stökiga,ilskna och okoncentrerade för att dom sover för lite !
    Så ta det lugnt, tids nog vill han sova med nån annan:)

    SvaraRadera